Thursday 8 December 2011

c) KATA GANTI NAMA

Kata ganti nama digunakan untuk menggantikan nama sesuatu sama ada secara umum atau secara khusus
Terdiri daripada :
  1. Kata ganti nama diri
  • Kata ganti nama diri pertama :
          - aku,saya,kami ,kita,beta,ku,daku,patik,hamba
  • Kata ganti nama diri kedua :
         - awak,kamu,anda,engkau,kau,mu,kalian,tuanku,dikau 
  • Kata ganti nama diri ketiga :
         - dia,ia,beliau,mereka,nya,baginda,


     
     2 . Kata ganti nama diri tanya

          - merujuk kata ganti nama yang digunakan untuk bertanyakan
            sesuatu contoh : apa,siapa dan mana

          Contoh ayat :
  • Apa yang sedang kamu menungkan itu?
  • Di dalam bakul itu ada apa?
  • Pemuda yang berbaju merah itu siapa?
  • Untuk siapa hadiah ini,ayah?
  • Mana buku saya tadi?
  • Yang mana adik kamu?
* kadang-kadang kata ganti nama diri tanya boleh mengalami proses
   penggandaan untuk membawa maksud rujukan tidak tentu atau
   penegasan,contohnya :
 a)  Apa-apa ( merujuk sesuatu perkara,peristiwa,benda atau hal
      yang tidak tentu)
      Contoh ayat : Saya tidak makan apa-apa pun sejak tadi. 

 b) Mana-mana( menyatakan benda atau tempat yang tidak tentu)
      Contoh ayat : Saya tidak akan melarang jika kamu ingin
                           ke mana-mana.

 c)  Siapa-siapa( bertanya tentang orang atau pihak yang tidak
      ditentukan)
      Contoh ayat : Siapa-siapa yang terambil buku saya tolonglah
                           pulangkan.


3) Kata ganti nama diri tempat
    Digunakan untuk menunjukkan tempat atau lokasi sesuatu tempat.

a) Sini (menyatakan tempat yang dekat)
    Contoh ayat : Kebanyakan penduduk di sini bekerja sebagai
                           nelayan.
b) Situ (menyatakan tempat yang tidak begitu jauh)
    Contoh ayat : Petempatan di situ sungguh indah dan 
                           nyaman.
c) Sana (menyatakan tempat yang jauh)
    Contoh ayat : Dia baru pulang dari Jepun setelah berada 
                           di sana selama lima tahun.

4) Kata ganti nama diri tunjuk
   
a) Ini (menunjuk sesuatu yang dekat)
    Contoh ayat : Ini adik saya.

b) Itu( menunjuk sesuatu yang jauh)
    Contoh ayat : Budak itu memang bijak.

   

No comments:

Post a Comment